Oleh: Muhammad Asrie bin Sobri
Pada bulan Zulhijjah tahun 35 Hijrah, di hari-hari Umat
Islam sedang mengerjakan ibadat Haji, Umat Islam dikejutkan dengan peristiwa
yang amat dahsyat dan menggerunkan mereka, peristiwa yang akan menjadi sebab
berubahnya perjalanan tarikh Umat Islam, peristiwa yang akan terus menjadi noda
hitam yang besar di tengah-tengah lembaran putih sejarah Umat Islam; Pembunuh
Amirul Mukminin Khalifah al-Rasyid ke-3, Saidina Usman bin ‘Affan Rodhialloohu
‘Anhu.
Walaupun Usman Rodhialloohu ‘Anhu bukanlah Khalifah Islam
pertama yang mati terbunuh kerana Khalifah sebelum beliau, Umar bin al-Khattab Rodhialloohu
‘Anhu juga syahid terbunuh, namun bedanya pembunuhan al-Faruq adalah di tangan
seorang kafir majusi Abu Lu’Lu’ah Fairuz sedangkan pembunuhan Usman Rodhialloohu
‘Anhu adalah di tangan mereka yang bernama: Muslimin.
Buat pertama kalinya Umat Islam menyaksikan acara
Demonstrasi Aman yang dianjurkan oleh lelaki Munafiq Yahudi bernama Abdullah
bin Saba’ namun, demonstrasi yang dikatakan oleh ketua-ketuanya sebagai Aman dan
tidak berniat jahat selain hendak mendapatkan penjelasan daripada Khalifah akan
beberapa keliruan dan salah faham berakhir dengan tumpahnya darah kekasih ALLOH
dan Rasul-Nya, Saidina Usman bin ‘Affan Rodhialloohu ‘Anhu.
Peristiwa yang dahsyat ini menyebabkan jawatan terpenting
Umat Islam, Khalifah menjadi kosong dari penyandang dan ini mendedahkan Umat
Islam kepada bahaya kerana Khalifah adalah puncak dan pasak kepada Jamaah Kaum
Muslimin, maka segeralah para Sahabat ridwanullohi ‘alaihim mencari akan calon
yang paling layak menggantikan tempat Usman Rodhialloohu ‘Anhu sebagaimana juga
mereka bersegera bermesyuarat mencari Khalifah Rosuulillaah Shollalloohu
‘alaihi Wasallam selepas kewafatan baginda.
Calon yang paling layak setelah Usman Rodhialloohu ‘Anhu
tanpa sebarang syak lagi adalah salah seorang Ahli Majlis Syura dan merupakan
salah seorang calon Khalifah selepas kewafatan Umar Rodhialloohu ‘Anhu sebelum
terpilihnya Usman Rodhialloohu ‘Anhu, menantu dan sepupu Rasulullah Shollalloohu
‘alaihi Wasallam, Saidina Ali bin Abi Talib Rodhialloohu ‘Anhu.
Akidah Ahlus Sunnah wal Jamaah Dalam Masalah Khilafah:
Ahlus Sunnah wal Jamaah –ridwanulloohi ‘alaihim- telah
bersepakat bahawa Khalifah yang keempat dalam senarai Khulafa’ al-Rasyidin
al-Mahdiyyin yang diperintahkan oleh Rasulullah Shollalloohu ‘alaihi Wasallam
utk kita berpegang dengan Sunnah mereka setelah Sunnah baginda adalah Saidina
Ali bin Abi Talib Rodhialloohu ‘Anhu.
Kata Abdullah bin Ahmad bin Hanbal rohimahumllooh:
“Aku bertanya kepada ayahku (Imam
Ahmad) berkenaan susunan keutamaan antara Abu Bakar, Umar, Usman, dan Ali? Maka
jawab ayahku: Abu Bakar, Umar, Usman, adapun Ali maka beliau adalah Khalifah
yang keempat” [Al-Sunnah, Abdullah bin Ahmad, juz 2, m.s
218]
Kata Imam al-Tahawi r.h dalam Matan Akidah beliau:
Maksudnya: “dan
kami (Ahlus Sunnah wal Jamaah) menetapkan Khilafah selepas Rasulullah Shollalloohu
‘alaihi Wasallam yang pertamanya
kepada Abu Bakar al-Siddiq Rodhialloohu ‘Anhu sebagai satu keutaman dan pendahuluan atas sekalian umat kemudian
kepada Umar bin Al-Khattab Rodhialloohu ‘Anhu kemudian kepada Usman Rodhialloohu ‘Anhu kemudian kepada Ali bin Abi Talib Rodhialloohu ‘Anhu dan mereka inilah para Khalifah al-Rasyidin
dan Imam-imam Al-Mahdiyun (yang mendapat petunjuk)”.
Dalil Ahlus Sunnah wal Jamaah dalam masalah ini adalah hadis
berikut:
Dari pada Safinah Maula Rosulillah Shollalloohu ‘alaihi
Wasallam - RA -
kata beliau:
Aku
mendengar Nabi Shollalloohu ‘alaihi Wasallam bersabda:
الخِلافَةُ ثَلاثونَ عَامًا، ثمّ يكونُ بَعْدَ ذلِكَ الملكُ
Maksudnya: “Khilafah
(selepasku) adalah selama 30 tahun kemudian akan bertukar kepada (sistem)
beraja” [HR Abu Daud, Al-Tarmizi, Al-Nasai]
Kemudian berkata Safinah RA: “Peganglah
(hitunglah); Khilafah Abu Bakar dua tahun, Umar 10 tahun, Usman 12 tahun, dan
Ali 6 tahun”.
Kata Imam Al-Ajurry Rohimahullooh: “Ketahuilah –semoga ALLAH merahmati kami dan
kamu- bahawa tiada lagi seseorang selepas (kewafatan) Usman Rodhialloohu
‘Anhu seorang pun yang lebih berhak
menyandang jawatan Khalifah selain Ali bin Abi Talib Rodhialloohu ‘Anhu”.
[Al-Syari'ah, m.s 512].
Khilafah Ali Rodhialloohu ‘Anhu: Kedudukan Ali Rodhialloohu ‘Anhu sebagai
Khalifah kaum Muslimin tsabit dan berlaku melalui pembai’atan para Sahabat
ridwanullahi ‘alaihim ajma’in setelah syahidnya Saidina Amirul Mukminin Usman
bin ‘Affan Rodhialloohu ‘Anhu sebagaimana dalam hadis berikut:
Maksudnya: “Daripada
Muhammad bin al-Hanafiah (Muhammad bin ‘Ali bin Abi Talib Rodhialloohu
‘Anhu) berkata: Aku berada bersama ‘Ali
pada waktu Usman dikepung lalu datang kepada beliau (Ali) seorang lelaki
berkata: “Sesungguhnya Amirul Mukminin (Usman Rodhialloohu ‘Anhu) akan dibunuh”. Kemudian datang pula seorang
lagi memberitahu: “Sesungguhnya Amirul Mukminin akan dibunuh sekarang”. Lalu
Ali Rodhialloohu ‘Anhu bangun
(untuk pergi mempertahankan Usman Rodhialloohu ‘Anhu) kata Muhammad bin al-Hanafiah: Maka aku
menghalangnya kerana takut akan keselamatan dirinya. Lalu kata beliau (‘Ali):
“Lepaskan, tiada ibu bagimu!”. Kata Muhammad: Lalu beliau mendatangi rumah
Usman r.a dan mendapati beliau sudah pun dibunuh lalu beliau kembali ke
rumahnya dan menutup pintu lalu manusia datang kepadanya mengetuk pintu dan
masuk menemuinya lalu berkata: “Sesungguhnya lelaki ini (yakni Usman bin ‘Affan
Rodhialloohu ‘Anhu) sudah
dibunuh sedangkan manusia memerlukan Khalifah sedangkan kami tidak tahu ada
seorang pun yang lebih berhak akannya selain daripada kamu”. Lalu Ali Rodhialloohu
‘Anhu berkata kepada mereka: “Janganlah
kamu mengkehendaki aku, sesungguhnya aku lebih baik menjadi Wazir (pembantu
Khalifah) lebih baik daripada aku menjadi Ketua”. Lalu kata mereka:
“Tidak Demi ALLOH, kami
tidak ketahui seorang pun yang lebih berhak akannya dari pada kamu”. Kata Ali Rodhialloohu
‘Anhu: “Jika kamu tetap enggan
melainkan aku maka hendaklah pembai’atan aku tidak dilakukan secara rahasia
tetapi aku akan keluar ke Masjid (Masjid Nabawi) maka barangsiapa yang hendak membai’at
aku dia bai’atlah”. Kata Muhammad: “Maka beliau keluar ke Masjid dan manusia
pun membai’at beliau”.
Yang dimaksudkan dengan “manusia” yang datang ke rumah Ali Rodhialloohu
‘Anhu hendak membai’at beliau adalah para Sahabat Rasulullah Shollalloohu
‘alaihi Wasallam sebagaimana dalam lafaz yag lain:
Maksudnya: ”
maka datang kepada beliau para Sahabat Rosululloh Shollalloohu ‘alaihi
Wasallam lalu mereka berkata: “Sesungguhnya lelaki ini
(Amirul Mukminin Usman Rodhialloohu ‘Anhu) telah dibunuh sedangkan manusia memerlukan Imam (pemimpin) sedangkan
kami tidak menemui seorang pun yang lebih berhak memegang urusan ini (khilafah)
daripada kamu, orang yang terawal menyaksikan dan paling dekat dengan Rosululloh
Shollalloohu ‘alaihi Wasallam …”
Hadis ini atau riwayat ini dikeluarkan oleh Imam Ahmad Rohimahullooh
dalam kitab beliau: Fadail al-Sahabah no. 969 dan al-Khallal dalam al-Sunnah,
no. 620, 622, dan 623, Al-Ajurry dalam al-Syari’ah, no; 1215 dan ianya riwayat
bermartabat Hasan atau Sahih.
Dalam riwayat di sisi Al-Tabari terdapat tambahan kata-kata
Ibn ‘Abbas Rodhialloohu ‘Anhuma:
Maksudnya: “Adalah
aku tidak suka untuk beliau datang ke masjid kerana aku takut akan berlaku
huru-hara, tetapi beliau tetap hendak ke Masjid, maka apabila beliau telah
masuk, Muhajirun dan Ansar juga masuk lalu mereka (al-Muhajirun dan al-Ansar)
membaiat beliau kemudian diikuti orang ramai”. [Tarikh al-Tabari,
4/427].
Riwayat yang sahih ini menunjukkan bahawa Saidina Ali bin
Abi Talib Rodhialloohu ‘Anhu dibai’at dengan persetujuan Ahli al-Hilli wal
‘Aqdi daripada kalangan Sahabat ridwanullahi ‘alaihim.
Dalam riwayat lain pula:
Maksudnya: “Dari
pada Abu Basyir al-’Abidi kata beliau: “Aku berada di Madinah ketika
terbunuhnya Usman r.a maka berhimpunlah al-Muhajirun dan al-Ansar termasuk
dalam kalangan mereka Talhah dan Al-Zubair lalu mereka datang kepada Ali Rodhialloohu
‘Anhu lalu mereka berkata: “Ke marilah kami bai’at kamu (sebagai Khalifah)”.
Lalu beliau (Ali) berkata: “Aku tidak berhajat akan urusan kamu, aku bersama
kamu, sesiapa sahaja yang kamu pilih maka aku meredainya maka pilihlah (selain
aku) demi ALLOH”. Lalu mereka (para Sahabat) berkata: “Kami tidak akan memilih
selain kamu”. Kata Abu Basyir: “Mereka datang kepada Ali berkali-kali sehingga
yang kali terakhirnya mereka berkata kepadanya: “Sesungguhnya tidak boleh bagi
manusia tanpa adanya pemimpin sedangkan telah berlanjutan masa (tanpa
pemimpin)”. Lalu kata Ali kepada mereka: “Sesungguhnya kamu telah berulang kali
datang kepada aku dan kamu enggan (memilih selain aku) dan sesungguhnya aku
hendak berkata suatu perkara jika kamu menerimanya, maka aku menerima
permintaan kamu, jika tidak maka aku tidak berhajat akannya (tidak berhajat
menjadi Khalifah)”. Mereka berkata: “Apa sahaja yang kamu katakana kami akan
terima inshaa ALLOH”.
Maksudnya: Maka
beliau (Ali Rodhialloohu ‘Anhu)
menaiki minbar lalu manusia berkumpul kepada beliau lalu beliau berkata:
“Sesungguhnya aku membenci urusan kamu (untuk menjadi pemimpin kamu), namun
kamu tetap enggan melainkan untuk aku memimpin kamu, sesungguhnya tiada bagi
aku urusan tanpa persetujuan daripada kamu melainkan kuncui-kunci harta kamu
berada denganku, sesungguhnya aku tidak akan mengambilnya walaupun se-dirham
tanpa pengetahuan kamu, adakah kamu reda akan ini?”
Jawab mereka: “Ya”. Kata Ali: “Ya
ALLOH Engkau saksikanlah atas mereka”. kemudian beliau menerima bai’at mereka
atas dasar itu.
Kata Abu Basyir: “Sedangkan aku ketika
itu berada di sisi Minbar Rosululloh Shollalloohu ‘alaihi Wasallam berdiri mendengar apa yang beliau
katakana”. [Tarikh al-Tabari,
4/427-428].
Riwayat ini menjelaskan lagi dan merincikan lagi peristiwa
pembai’atan Ali Rodhialloohu ‘Anhu dan isi kandungannya tidak lah lari daripada
cerita asas yang terkandung dalam riwayat Sahih daripada Imam Ahmad
Rohimahullooh, maka riwayat seperti ini dalam penilaian ilmu sejarah adalah
diterima dan matannya sahih, tiada padanya cerita-cerita yang mencemarkan nama
baik Sahabat atau menggambarkan mereka dengan tingkah laku yang tidak layak
dengan kedudukan mereka dan tsabitlah melalui riwayat-riwayat ini semuanya
bahawa pembai’atan ‘Ali Rodhialloohu ‘Anhu adalah dengan keredaan dan
kesepakatan para Sahabat ridwanullahi ‘alaihim ajma’in termasuk Talhah bin
Ubaidullah Rodhialloohu ‘Anhu dan Al-Zubair bin al-’Awwam Rodhialloohu ‘Anhu.
Maksudnya: “Daripada
‘Auf (‘Auf al-A’rabi) kata beliau: “Aku berada di sisi al-Hasan (al-Basri) Rohimahullooh dan ada di sana seorang lelaki yang mencela
Abu Musa (al-Asy’ari) Rodhialloohu ‘Anhu kerana mengikut Ali Rodhialloohu ‘Anhu lalu al-Hasan menjadi marah kemudian berkata: “Maha Suci ALLOH! Amirul
Mukminin Usman dibunuh kemudian manusia (yakni para Sahabat Rodhialloohu
‘Anhum) berhimpun kepada yang terbaik
dalam kalangan mereka lalu mereka membai’atnya, apakah patut dicela Abu Musa
dan para pengikutnya!!”. [HR al-Khallal dalam al-Sunnah]
Dalam
riwayat yang lain daripada ‘Auf kata beliau:
كُنْتُ عِنْدَ الْحَسَنِ، فَذَكَرُوا أَصْحَابَ رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Maksudnya: “Adalah
aku berada di sisi al-Hasan lalu mereka menyebut tentang para Sahabat Rosululloh
Shollalloohu ‘alaihi Wasallam …”
[Dikeluarkan oleh Abdullah bin
Ahmad dari pada Ayahnya dalam Fadail al-Sahabah].
Hasan al-Basri Rohimahullooh adalah saksi peristiwa
pembunuhan Usman Rodhialloohu ‘Anhu dan beliau berada di Madinah semasa
kejadian dan semasa pembai’atan Ali Rodhialloohu ‘Anhu dan beliau adalah antara
murid Ali Rodhialloohu ‘Anhu. Maka dengan pernyataan ini jelas menunjukkan
bahawa semua Sahabat yang berada di Madinah membai’at Ali Rodhialloohu ‘Anhu dengan
keredaan dan pilihan mereka.
Bai’at Paksa?
Dakwaan bahawa pembai’atan Ali bin Abi Talib Rodhialloohu
‘Anhu dilakukan dengan pemaksaan daripada para pemberontak dan pembunuh Usman
bin ‘Affan Rodhialloohu ‘Anhu adalah tidak benar bahkan terdapat
riwayat-riwayat yang sahih menunjukkan bahawa para Sahabat ridwanullahi
‘alaihim tidak tunduk kepada desakan pemberontak; daripada Sallam bin Miskin Rohimahullooh
kata beliau:
Maksudnya: “Aku
mendengar al-Hasan (al-Basri) Rohimahullloh berkata: “Apabila berlaku kepada
Usman apa yang berlaku dan manusia menjadi celaru mereka mendatangi Abdullah
bin Umar lalu mereka berkata: “Engkau adalah penghulu kami anak kepada penghulu
kami, keluarlah supaya manusia boleh membai’at kamu dan mereka semua pasti akan
reda dengan kamu (sebagai Khalifah)”. Maka jawab beliau: “Tidak, demi ALLOH,
tidak akan tumpah darah walaupun sebesar jarum bekam disebabkan aku selama mana
aku masih bernyawa”. Kemudian mereka kembali kepadanya dan menggertaknya lalu
berkata: “Hendaklah kamu keluar atau kamu akan dibunuh di atas hamparanmu”.
Lalu beliau berkata seperti sebelumnya maka dia diberi tawaran dan diugut. Kata
Al-Hasan al-Basri: “Maka demi ALLOH tidak mereka dapat berbuat apa dengan
beliau sehinggalah beliau kembali bertemu dengan ALLOH”. [Dikeluarkan oleh Imam Ahmad dalam Fadail
al-Sahabah dan al-Khallal dalam al-Sunnah dan sanadnya Sahih].
عَنْ قَيْسِ بْنِ عَبَّادٍ، قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيًّا رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ يَوْمَ الْجَمَلِ يَقُولُ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ
مِنْ دَمِ عُثْمَانَ، وَلَقَدْ طَاشَ عَقْلِي يَوْمَ قُتِلَ عُثْمَانُ،
وَأَنْكَرَتْ نَفْسِي وجَاءُونِي لِلْبَيْعَةِ، فَقُلْتُ: وَاللَّهِ إِنِّي
لَأَسْتَحْيِي مِنَ اللَّهِ أَنْ أُبَايِعَ قَوْمًا قَتَلُوا رَجُلًا قَالَ لَهُ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَلَا أَسْتَحْيِي مِمَّنْ
تَسْتَحْيِي مِنْهُ الْمَلَائِكَةُ» ، وَإِنِّي لَأَسْتَحْيِي مِنَ اللَّهِ أَنْ
أُبَايِعَ وَعُثْمَانُ قَتِيلٌ عَلَى الْأَرْضِ لَمْ يُدْفَنْ بَعْدُ،
فَانْصَرَفُوا، فَلَمَّا دُفِنَ رَجَعَ النَّاسُ فَسَأَلُونِي الْبَيْعَةَ،
فَقُلْتُ: اللَّهُمَّ إِنِّي مُشْفِقٌ مِمَّا أَقْدَمُ عَلَيْهِ، ثُمَّ جَاءَتْ
عَزِيمَةٌ فَبَايَعْتُ فَلَقَدْ قَالُوا: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ،
فَكَأَنَّمَا صُدِعَ قَلْبِي، وَقُلْتُ: اللَّهُمَّ خُذْ مِنِّي لِعُثْمَانَ
حَتَّى تَرْضَى
Maksudnya: “Daripada
Qais bin ‘Ubadah kata beliau: Aku mendengar Ali Rodhialloohu ‘Anhu berkata pada hari Peristiwa Jamal: “YA ALLOH
sesungguhnya aku berlepas diri kepada-Mu daripada terlibat dalam pembunuhan
Usman; sesungguhnya akal ku hilang pada hari Usman dibunuh dan aku
(seolah-olah) tidak mengenali diriku lagi, lalu mereka datang kepada ku untuk
berbai’ah lalu aku berkata: Demi ALLOH sesungguhnya aku malu untuk berbai’at
dengan kaum yang telah membunuh seorang lelaki yang mana Rasulullah s.a.w telah
bersabda berkenaanya:
“Adalah wajar aku berasa malu
dengan orang yang Malaikat berasa malu dengannya”. Sesungguhnya aku malu untuk
dibai’ah sedangkan Usman terbunuh belum dikebumikan lagi”. Maka mereka pun
berlalu pergi. Apabila telah dikebumikan Usman mereka datang kembali dan
meminta untuk aku dibai’ah, maka aku berkata: “Ya ALLOH, sesungguhnya aku
berasa amat berat untuk melakukan perkara ini”. Kemudian datang rasa kekuatan
(pada diriku) maka aku pun berbai’ah. Maka apabila mereka berkata kepadaku:
“Wahai Amirul Mukminin!”
Maka jantungku seolah-olah disentap
dan aku berkata: “Ya ALLOH, Engkau tuntutlah pembalasa bagi pihak ku untuk
Usman sehingga Engkau reda”. [Al-Hakim dalam
al-Mustadrak no. 4527, Ibn Asakir dalam Tarikh Dimasyq, kata Imam al-Zahabi
Rohimahullooh: Hadis ini di atas Syarat al-Bukhari dan Muslim]
عن ابن المسيب، قال: لما قتل عثمان جاء الناس كلهم إلى علي
يهرعون أصحاب محمد وغيرهم، كلهم يقول: أمير المؤمنين علي، حتى دخلوا عليه داره،
فقالوا: نبايعك فمد يدك، فأنت أحق بها، فقال علي: ليس ذاك إليكم، وإنما ذاك إلى
أهل بدر، فمن رضي به أهل بدر فهو خليفة، فلم يبق أحد إلا أتى عليا، فقالوا: ما نرى
أحدا أحق بها منك، فمد يدك نبايعك، فقال: أين طلحة والزبير؟ فكان أول من بايعه
طلحة بلسانه، وسعد بيده، فلما رأى علي ذلك خرج إلى المسجد، فصعد المنبر، فكان أول
من صعد إليه، فبايعه طلحة، وبايعه الزبير، وأصحاب النبي صلى الله عليه وسلم ورضي
عنهم أجمعين
Maksudnya: “Daripada
Ibn al-Musayyib (Sa’id bin al-Musayyib) Rohimahullooh kata beliau: “Apabila
dibunuhnya Usman Rodhialloohu ‘Anhu maka bergegaslah manusia mendatangi Ali Rodhialloohu ‘Anhu, terdiri daripada para Sahabat Muhammad Shollalloohu
‘alaihi Wasallam dan selain mereka,
kesemua mereka berkata: “Amirul Mukminin Ali”. Sehinggalah mereka masuk ke
rumah beliau mereka berkata: “Hulurkan tangan kamu untuk kami bai’at, engkau
adalah orang yang paling berhak akannya”. Lalu berkata Ali: “Sesungguhnya
urusan ini bukan milik kamu tetapi ia urusan Ahli Badar, barangsiapa yang
diredai oleh Ahli Badar maka dialah yang berhak menjadi Khalifah”. Maka tidak
tinggal seorang pun (daripada Ahli Badar) melainkan mereka datang kepada Ali
r.a seraya berkata: “Kami tidak tahu ada sesiapa lagi yang lebih layak selain
daripada kamu maka hulurkan tangan kamu untuk kami bai’ah”. Lalu beliau (Ali)
berkata: “Di manakah Talhah dan al-Zubair?” maka orang pertama yang membai’at
beliau adalah Talhah dengan lisan beliau diikuti Sa’ad (ibn Abi Waqqas Rodhialloohu
‘Anhu) dengan tangannya. Apabila Ali Rodhialloohu
‘Anhu melihat yang demikian
(terdapatnya kesepakatan Ahli Badar) beliau keluar menuju ke Masjid lalu
menaiki Minbar maka orang pertama yang menaiki minbar dan membai’at beliau
adalah Talhah dan turut membai’at beliau Al-Zubair dan seluruh Sahabat Nabi sallallahu
‘alaihi wa sallam wa rodiya ‘anhum ajma’iin”. [Riwayat ini dikeluarkan oleh Ibn al-Atsir dalam Usudul Ghabah dengan
Sanad yang tidak kurang dari Hasan, no. 1146].
Riwayat-riwayat yang sahih ini menunjukkan bahawa para
Sahabat; al-Muhajirun dan al-Ansar ridwanullahi ‘alaihim tidaklah tunduk dengan
desakan-desakan daripada pemberontak untuk memilih calon Khalifah, bahkan
mereka tidak gentar dengan ugutan bunuh daripada pemberontak.
Saidina Ali Rodhialloohu ‘Anhu sendiri tidak menerima
pembai’atan daripada pemberontak bahkan beliau menerimanya setelah disetujui
oleh para Sahabat ridwanulloohi ‘alaihim yang berada di Madinah.
Demikian juga pembai’atan Ali Rodhialloohu ‘Anhu adalah
setelah dipersetujui oleh para Sahabat ridwanullahi ‘alaihim terutama Ahli
Badar dan Ali Rodhialloohu ‘Anhu tidak tunduk pada asakan pemberontak dan beliau
bertegas hak memilih pemimpin bukanlah milik semua tetapi ia milik Ahli
al-Hilli wal ‘Aqdi yang pada masa itu adalah al-Muhajirun wal Ansar yang
diketuai oleh Ahli Badar.
Riwayat-riwayat sejarah yang menunjukkan bahawa ada Sahabat
ridwanullahi ‘alaihim ajma’in yang tidak berbai’at dengan Amirul Mukminin Ali Rodhialloohu
‘Anhu adalah lemah daripada riwayat Saif bin ‘Umar al-Tamimi dan beliau ini
seorang yang dha’if dalam Hadis, Sandaran dalam Sejarah sebagaimana dinyatakan
Imam Ibn Hajar al-’Asqalani dalam Taqrib al-Tahzib.
Maka riwayat-riwayat Saif boleh diterima dalam sejarah jika
ada sokongan dan sandaran, adapun dalam keadaan riwayat-riwayat beliau
berlawanan dengan riwayat Ahlul Hadis yang tsiqah dan sahih maka riwayat Ahlul
Hadis hendaklah didahulukan daripada riwayat Akhbari (Ahli Riwayat Sejarah)
sebagaimana yang diketahui dalam kaedah mentarjihkan riwayat-riwayat sejarah.
Ada juga riwayat-riwayat daripada Abu Mikhnaf Lut bin Yahya
yang menyatakan ada Sahabat-sahabat Rosululloh
Shollalloohu ‘alaihi Wasallam yang
tidak berbai’at kepada Ali Rodhialloohu ‘Anhu namun sebagaimana diketahui Lut
bin Yahya adalah seorang Syi’ah Rafidah yang fanatic dengan mazhabnya, tidak
diterima sama sekali riwayat-riwayat daripadanya yang mempunyai unsur-unsur celaan
kepada para Sahabat ridwanullahi ‘alaihim.
Talhah dan al-Zubair Rodhialloohu ‘Anhuma:
Demikian juga riwayat yang menunjukkan bahawa Talhah bin
Ubaidillah Rodhialloohu ‘Anhu dan Al-Zubair bin al-’Awwam Rodhialloohu ‘Anhu dipaksa
oleh pemberontak untuk berbai’at kepada Ali Rodhialloohu ‘Anhu dan mereka tidak
lah reda menerima perlantikan Ali Rodhialloohu ‘Anhu adalah jelas berlawanan
dengan riwayat-riwayat Sahih yang menunjukkan mereka berdua membai’at Ali Rodhialloohu
‘Anhu dengan kerelaan dan sedar akan kelayakan Ali r.a sebagai Khalifah.
Maksudnya: Daripada
‘Auf (al-A’rabi) Rohimahullooh kata beliau: “Adapun aku maka aku bersaksi
bahawa aku mendengar Muhammad bin Sirin berkata: “Sesungguhnya Ali telah datang
dan berkata kepada Talhah: “Hulurkan tanganmu wahai Talhah untuk aku
membai’atmu”. Maka berkata Talhah: “Engkau lebih berhak, engkaulah Amirul
Mukminin, maka hlurkan tanganmu”. Kata beliau (Ibn Sirin): “Maka Ali
menghulurkan tangan beliau maka beliau (Talhah) membaiatnya”. [Ibn Jarir al-Tabari dalam al-Tarikh dan
Al-Balazuri dalam Ansab al-Asyraf dengan sanad yang sahih].
Walaupun riwayat ini mursal daripada Imam Muhammad bin Sirin
Rohimahullooh, namun sudah tentu ianya sahih selari dengan peristiwa
pembai’atan yang diriwayatkan dalam riwayat-riwayat yang sahih dan ia
menjelaskan dan memperincikan lagi perjalanan peristiwa bai’at di mana Ali Rodhialloohu
‘Anhu cuba mengelak menjadi Khalifah maka apabila datang Ahli Badar beliau
memanggil Talhah dan al-Zubair Rodhialloohu ‘Anhuma kemudian Ali Rodhialloohu
‘Anhu mencadangkan Talhah sebagai Khalifah namun Talhah menolak dan menegaskan
Ali Rodhialloohu ‘Anhu adalah yang paling berhak lalu Talhah membaiat beliau
dan ini menjelaskan dan menyokong Talhah adalah orang pertama yang membai’at
Ali Rodhialloohu ‘Anhu sebagaimana dalam riwayat Ibn al-Atsir yang telah lalu.
Demikian juga telah tsabit dengan riwayat yang sahih
Al-Zubair bin al-’Awwam Rodhiallohu 'anhu membai’at Amirul Mukminin Ali Rodhialloohu ‘Anhu:
Maksudnya: “Daripada
Al-Hasan (Al-Basri) Rohimahullooh kata beliau: “Aku melihat Al-Zubair membai’at
Ali Rodhialloohu ‘Anhu di sebuah
kebun daripada kebun-kebun Madinah” [Al-Balazuri, Ansab al-Asyraf, no. 274, sanadnya Sahih].
Riwayat-riwayat sejarah yang menyatakan bahawa Al-Zubair Rodhialloohu
‘Anhu dan Talhah Rodhialloohu ‘Anhu membai’at Ali Rodhialloohu ‘Anhu dengan
dipaksa dalam keadaan pedang terhunus adalah tidak benar namun telah tsabit
riwayat juga menunjukkan bahawa mereka berbai’at dalam keadaan terpaksa dan
terdapat ugutan antaranya:
Daripada Abu Nadhrah Rohimahullooh:
Maksudnya: “Bahawa
Rabi’ah (bin Abdullah bin al-Hadir al-Taimi –beliau adalah Tabiin Besar
dilahirkan di zaman Nabi Shollallohu 'Alaihi Wasallam-) bercakap dengan Talhah di Masjid Bani Maslamah
lalu mereka berkata: “Adalah kita ini sudah memegang leher para musuh
sehinggalah datang berita bai’at kamu terhadap lelaki ini (Ali Rodhialloohu
‘Anhu) kemudian kamu sekarang
memeranginya (melawan arahan beliau)” atau seumpama yang mereka ucapkan. Maka
berkata Talhah: “Sesungguhnya aku dimasukkan di sebuah kebun kemudian
diletakkan pedang di leherku dan dikatakan kepadaku: “Bai’atlah jika tidak kami
akan membunuh kamu”. Kata beliau: “Maka aku berbai’at sedangkan aku tahu ianya
bai’at yang tidak benar” [Al-Musannaf,
Ibn Abi Syaibah, 37775].
Maksudnya: “Daripada
Sa’ad bin Ibrahim kata beliau: Aku mendengar daripada ayahku (Ibrahim bin Abdul
Rahman bin ‘Auf) berkata: “Telah sampai kepada Ali bin Abu Talib bahawa Talhah
berkata: “Sesungguhnya aku berbai’at dalam keadaan pedang berada di tengkuk
ku”. Maka Ali mengutuskan Ibn ‘Abbas Rodhialloohu ‘Anhu bertanya mereka, maka berkata Usamah bin
Zaid: “Adapun berkenaan pedang berada di kepalanya maka aku tidak tahu namun
beliau telah berbai’at dalam keadaan beliau tidak suka” [Al-Musannaf,
37773]
Riwayat-riwayat ini adalah Sahih dan riwayat yang pertama
disahihkan oleh Ibn Hajar al-’Asqalani dalam Fathul Bari [13/54] dan riwayat
kedua juga sanadnya sahih.
Namun, ada pertentangan dengan riwayat Sahih yang lain yang
menyatakan mereka mencadangkan supaya Ali Rodhialloohu ‘Anhu dibai’at sebagai
Khalifah sebaik sahaja mereka melihat tiada harapan lagi untuk menyelamatkan
Usman Rodhialloohu ‘Anhu.
Al-Ahnaf bin Qais Rodhialloohu ‘Anhu menceritakana bahawa
beliau bertanya kepada Talhah dan al-Zubair Rodhialloohu ‘Anhuma siapakah yang
patut dibai’at jika Usman Rodhialloohu ‘Anhu terbunuh? Maka mereka kedua-duanya
menjawab: Ali Rodhialloohu ‘Anhu.
Maksudnya: “Berkata
al-Ahnaf: Maka aku bertemu dengan Talhah dan al-Zubair maka aku berkata:
Sesungguhnya aku tidak ketahui melainkan lelaki ini –yakni Usman Rodhialloohu
‘Anhu - melainkan akan dibunuh (oleh
pemberontak) maka siapakah yang kamu berdua perintahkan aku dengannya (untuk
dibai’at)?” Jawab kedua mereka: “Ali”. [Fathul Bari, 13/34 dan kata Ibn Hajar Rodhialloohu ‘Anhuma: "maka Al-Tabari mengeluarkan dengan
sanad yg SAHIH…"]
Dalam Musannaf Ibn Abi Syaibah dengan lafaz:
Maksudnya: “Berkata
Al-Ahnaf: “Maka aku pergi kepada Talhah dan al-Zubair lalu aku berkata: “Apakah
yang kamu berdua perintahkan aku dengannya dan kamu redai untuk aku (lakukan)?
Sesungguhnya aku tidak melihat melainkan dia (Usman Rodhialloohu ‘Anhu) akan dibunuh”. Kata mereka berdua: “kami
memerintahkan kamu dengan Ali (yakni sebagai Khalifah mengganti Usman Rodhialloohu
‘Anhu)”. Aku (al-Ahnaf) berkata: “Kamu
berdua menyuruh aku dengan beliau dan kamu reda beliau untuk ku?” Jawab kedua
mereka: “Ya”. [Musannaf, no.
37798].
Demikian juga daripada Zaid bin Wahb menceritakan bahawa Ali
Rodhialloohu ‘Anhu berkata kepada Talhah dan al-Zubair Rodhialloohu ‘Anhuma pada
hari Jamal:
Maksudnya: “dan
berkata Ali kepada Talhah dan al-Zubair: Bukankah kamu berdua membai’at aku? Maka
jawab mereka berdua: “Kami menuntut pembalasan bagi pihak Usman”. Jawab Ali:
“Tidak ada di sisi aku apa yang hendak kamu tuntut berkenaan darah Usman”.
[Musannaf Ibn Abi Syaibah, no. 37833].
Perbualan ini menjelaskan bahawa tindakan Talhah dan al-Zubair
Rodhialloohu ‘Anhuma keluar dalam peristiwa Jamal adalah untuk menuntut
penegakan Qisas bagi pembunuh Usman Rodhialloohu ‘Anhu bukan untuk merebut
Khilafah dan mencabar Khilafah Ali Rodhialloohu ‘Anhu bahkan mereka tidak
ingkar pern Rodhialloohu ‘Anhu yataan Ali Rodhialloohu ‘Anhu bahawa mereka
telah membai’at Ali Rodhialloohu ‘Anhu.
Melihat kepada riwayat-riwayat yang bercanggah ini kita
dapat simpulkan bahawa Talhah dan al-Zubair Rodhialloohu ‘Anhuma sebenarnya
membai’at Ali Rodhialloohu ‘Anhu dalam keadaan “paksa rela”; yakni: mereka
tidak ingkar Ali Rodhialloohu ‘Anhu sebagai orang yang berhak menjadi Khalifah
selepas Usman Rodhialloohu ‘Anhu dan mereka tidak syak sama sekali Ali Rodhialloohu
‘Anhu adalah orang yang patut dibai’at, maka mereka tidak sama sekali dipaksa
mana-mana pihak untuk memilih Ali Rodhialloohu ‘Anhu sebagai Khalifah bahkan
memang mereka bersama-sama dengan Ahli Badar yang lain bersetuju Ali Rodhialloohu
‘Anhu adalah Khalifah yang berhak dilantik.
Namun, mereka berdua mempunyai pandangan yang sama dengan
Saidina Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu bahawa urusan bai’ah Khalifah yang baharu
mestilah dilaksanakan setelah para pemberontak ditawan dan Madinah dibebaskan
dari cengkaman mereka serta pembunuh Usman Rodhialloohu ‘Anhu ditangkap.
Berdasarkan riwayat-riwayat Sahih yang lalu kita dapat
melihat dengan jelas bahawa para pemberontak memaksa para Sahabat ridwanullahi
‘alaihim untuk memilih Khalifah dengan segera dan mengugut Ibn Umar Rodhialloohu
‘Anhuma dengan ugutan bunuh jika beliau enggan menjadi Khalifah maka tidak jauh
jika kita katakana Talhah dan al-Zubair Rodhialloohu ‘Anhuma juga diugut
sedemikian rupa oleh para pemberontak.
Untuk mengelak mafsadah yang lebih besar sebelum para
pemberontak itu bertindak di luar jangkauan melantik orang yang menjadi boneka
mereka sebagai Khalifah dan menyebabkan urusan Khilafah terkeluar dari tangan
Sahabat ridwaanulloohi ‘alaihim dan jatuh ke tangan pemberontak, maka mereka
bergegas membai’at Ali Rodhialloohu ‘Anhu walaupun menurut pandangan Talhah dan
al-Zubair rodhiallohu 'anhuma sepatutnya pembersihan Madinah dari pemberontak dan pembalasan
terhadap pembunuh Usman Rodhialloohu ‘anhu mestilah didahulukan daripada
membai’at Khalifah yang baharu.
Maka inilah yang Talhah Rodhialloohu ‘Anhu maksudkan sebagai
mereka membai’at dalam keadaan pedang dihunus di leher mereka dan tengkuk
mereka, dalam keadaan mereka masih dalam cengkaman pemberontak menyebabkan
mereka terpaksa berundur dari pandangan asal mereka iaitu: Qisas sebelum
Bai’at.
Menerusi penghimpunan dua riwayat ini, terjawablah
kemusykilan perlawanan antara riwayat-riwayat berkenaan sikap Talhah bin
Ubaidillah al-Taimi Rodhialloohu ‘Anhu dan al-Zubair bin al-’Awwam Rodhialloohu
‘Anhu dalam menghadapi perlantikan Ali bin Abi Talib Rodhialloohu ‘Anhu sebagai
Khalifah.
Sikap Mu’awiyah bin Abi Sufian Rodhialloohu ‘Anhuma:
Adapun sikap Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu, juga sama dengan
pendirian Talhah dan al-Zubair Rodhialloohu ‘Anhuma yaitu: Qisas sebelum Bai’at
kerana menurut pandangan Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu, selagi mana di dalam
kalangan pengikut Ali Rodhialloohu ‘Anhu terdapat mereka yang tertuduh membunuh
Usman Rodhialloohu ‘Anhu maka tindakan membai’at Ali Rodhialloohu ‘Anhu dan
tunduk kepada kekhilafahan beliau bermaksud tunduk dan menyerah kepada pembunuh
Usman Rodhialloohu ‘Anhu.
Hal ini jelas sebagaimana dalam riwayat yang Sahih
menyatakan:
Maksudnya: “Daripada
Abu Muslim al-Khaulani Rohimahullooh bahawa beliau berkata kepada Mu’awiyah Rodhialloohu
‘Anhu: “Adakah anda mencabar Ali
dalam masalah Khilafah atau anda ini seumpama dengan beliau?” Kata beliau
(Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu):
“Tidak, sesungguhnya aku mengetahui bahawa beliau (Ali Rodhialloohu
‘Anhu) lebih afdal daripada aku dan
lebih berhak dengan perkara ini (Khilafah) tetapi apakah kamu tidak tahu bahawa
Usman telah dibunuh secara zalim sedangkan aku adalah sepupu beliau dan wali
yang berhak menuntut balas atas darahnya (qisas) maka pergi kepada Ali dan
katakana kepadanya:
“hendaklah dia memberi kepada kami
para pembunuh Usman”. Maka mereka datang kepada beliau (Ali) dan bercakap
kepadanya lalu kata beliau: “Hendaklah dia (Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu) memberi bai’at dan menyerahkan penghakiman
mereka (pembunuh Usman) kepada aku”. Maka Mu’awiyah enggan.” [Fathul Bari, 13/86 dan kata Ibn Hajar
al-'Asqalani Rohimahullooh: Sanadnya Jayyid].
Dalam riwayat Ibnu ‘Asakir dinyatakan Mu’awiyah Rodhialloohu
‘Anhu berkata:
Maksudnya: “Pergilah
kepada beliau (Ali Rodhialloohu ‘Anhu) dan katakana kepadanya: “Serahkan kepada aku pembunuh Usman maka aku
akan menyerah (membai’at) kepadanya”. [Tarikh Dimasyq; Terjemah Mu'awiyah bin Abu Sufyian Rodhialloohu
‘Anhuma].
Riwayat ini menunjukkan bahawa Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu
tidak sama sekali menafikan bahawa Ali Rodhialloohu ‘Anhu adalah orang yang
berhak menjadi Khalifah bahkan Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu sedia berbai’at
kepada Ali Rodhialloohu ‘Anhu bila-bila masa asalkan setelah qisas
dijalankan terlebih dahulu yakni setelah para pembunuh Usman Rodhialloohu ‘Anhu
dikenal pasti dan ditangkap.
Kesimpulan:
Hasil meneliti riwayat-riwayat pembai’atan Ali bin Abi Talib
Rodhialloohu ‘Anhu ini kita dapat menyimpulkan beberapa perkara penting
berkaitan masalah ini dan menyingkap beberapa syubhat kaum sesat seperti Syi’ah
Rafidhah:
Pertama: Ali bin Abi Talib Rodhialloohu ‘Anhu
Tidak memiliki Wasiat daripada Rosululloh
Shollalloohu ‘alaihi Wasallam untuk
menjadi Khalifah selepas kewafatan baginda Rosululloh Shollalloohu ‘alaihi Wasallam seperti yang didakwa Rafidah.
Hal ini terpapar jelas melalui sikap Ali bin Abi Talib Rodhialloohu
‘Anhu yang berkali-kali menolak permintaan supaya menjadi Khalifah bahkan
beliau berkata: “Aku
menjadi wazir itu lebih baik dari pada aku menjadi Amir”.
Jika benar Ali Rodhialloohu ‘Anhu mempunyai wasiat tentulah
sebaik sahaja para pemberontak mengepung Usman Rodhialloohu ‘Anhu kemdian
membunuhnya Ali Rodhialloohu ‘Anhu akan segera menuntut hak beliau dan
mengisytiharkan diri beliau sebagai Khalifah tambahan pula para pemberontak
Mesir memang sedia menyatakan mereka mahukan Ali Rodhialloohu ‘Anhu sebagai
Khalifah.
Namun, hakikat semuanya adalah Ali Rodhialloohu ‘Anhu tidak
memiliki Wasiat tersebut, ia hanyalah wahyu Syaitan kepada Abdullah bin Saba’
untuk menyesatkan manusia.
Kedua: Ali Rodhialloohu ‘Anhu bebas
dari pembunuhan Usman Rodhialloohu ‘Anhu dan beliau tidak berkonspirasi dalam
perbuatan zalim tersebut. Bahkan Ali Rodhialloohu ‘Anhu membenci kaum
pemberontak yang membunuh Usman Rodhialloohu ‘Anhu walaupun mereka itu
menyangka mereka adalah orang yang berwala’ kepada ‘Ali Rodhialloohu ‘Anhu.
Ini terpapar jelas melalui sikap Ali Rodhialloohu ‘Anhu yang
enggan menerima Bai’ah daripada pemberontak sebaliknya berkeras dan menegaskan
bahawa hak Bai’ah adalah milik para Sahabat Rosululloh Shollalloohu ‘alaihi Wasallam.
Ketiga: Batilnya sistem Demokrasi.
Ini sebagaimana jelas melalui sikap Ali Rodhialloohu ‘Anhu
yang menyatakan hak melantik pemimpin bukan hak sama rata manusia tetapi hak
Ahli Majlis Syura yang terdiri daripada pemuka Umat dan Ulama’ mereka yang
ketika itu merupakan para Sahabat Rosululloh
Shollalloohu ‘alaihi Wasallam –ridwaanulloohi
‘alaihim- yang diketuai Ahli Badar.
Keempat: Kesahihan Khilafah Ali bin Abi
Talib Rodhialloohu ‘Anhu dan beliau merupakan Khalifah al-Rasyidin yang keempat
dengan sepakat Ahlus Sunnah wal Jamaah.
Ijmak ini berlaku semenjak zaman Ali Rodhialloohu ‘Anhu lagi
kerana setiap Sahabat radiallahu ‘anhum sama ada yang membai’at Ali
Rodhialloohu ‘Anhu mahupun yang mengambil sikap berkecuali sewaktu peperangan
Jamal dan Siffin ataupun Mu’awiyah Rodhialloohu ‘Anhu yang mengambil sikap
enggan membai’at, kesemua mereka ini sepakat dan setuju bahawa Ali Rodhialloohu
‘Anhu adalah yang berhak memengangnya setelah kewafatan Usman Rodhialloohu
‘Anhu.
Kelima: Batilnya dakwaan bahawa Ali
Rodhialloohu ‘Anhu dilantik menjadi Khalifah bukan atas keredaan kaum Muslimin
atau perlantikan beliau adalah berdasarkan tangan-tangan luar daripada
pemberontak. Bahkan jelas menurut riwayat-riwayat yang sahih Para Sahabat
ridwanullahi ‘alaihim yang memilih beliau dengan Ijmak.
Tekanan hanya berlaku dari segi pemaksaan kaum pemberontak
untuk para Sahabat segera membai’at pemimpin dan situasi Bai’at yang
berlangsung dalam keadaan Ibu Negara (Madinah) masih tegang dengan pembunuhan
Khalifah.
Keenam: Pertelingkahan anatara Sahabat
ridwanullahi ‘alaihim bukanlah atas dasar merebut jawatan dan habuan dunia
tetapi salah faham dan perbezaan ijtihad dalam keadaan fitnah. Maka wajib atas
kita menahan lisan daripada mencela mereka dan mengkritik mereka, bahkan wajib
memohon keredaan ALLOH untuk mereka, ridwaanulloohi ‘alaihim ajma’iin.
Walloohul Muwaffiq.
21 Safar 1433 H/ 15 Jan 2012 M
Al-Madinah Al-Nabawiah, Kerajaan Arab Saudi.
Rujukan:
- ‘Asrul Khilafah al-Rasyidah, Dr. Akram Dhiya’ al-’Umari
- Tarikh al-Khulafa’ al-Rasyidun, Dr. Muhammad Ibrahim Abal Khail
- Tahqiq Mawaqif al-Sahabah, Dr. Muhammad Amkhozun.
- Tahqiq Mawaqif al-Sahabiyain Talhah wa Al-Zubair fil Fitnah al-Kubra, Dr. Khalid Kabir ‘Ilal
- Sahih wa Da’ief Tarikh al-Tabari, Muhammad Tahir al-Barzanji.
- Asmal Matolib fi Sirah Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib, Dr. Ali al-Salabi.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar